Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

torsdag 14 maj 2015

Kristi Himmelsfärdsdag

Ja bloggen har fått vila en stund eftersom jag inte fått vila mycket. Jag lever nu efter Predikarens ord:
Var dag är en smärta,
var syssla en plåga.
Inte ens om natten finner hjärtat ro.
 
Men det är ju Kristi Himmelsfärdsdag idag och den hoppar jag aldrig över så en stilla morgonstund, otta utan gök, har jag helt enkelt tagit mig för att fundera över denna kyrkoårets för mig mest gåtfulla dag. Vi firar något som jag alltid haft svårt att förstå eller formulera. Jag är troskonstnär och har inga problem med Jesus uppståndelse, jungfrufödseln eller att Jesus gick på vattnet. Livet är fullt av mirakel och konstigheter, bara det att jag lever är ett under, men vad som händer när Jesus efter fyrtio dagar lämnar lärjungarna som fått vara med honom efter uppståndelsen har jag svårt att greppa. Vad händer när Jesus lämnar dem? 

Två evangelier berättar om denna dag, Matteus och Lukas. Som vanligt är Lukas mest utförlig och så här slutar hans evangelium:

Han sade till dem: ”Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna.” Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: ”Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag skall sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.

Han tog dem med sig ut ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud.
Men kraften från höjden kommer ju först på Pingstdagen, tio dagar senare. 40 härliga dagar av påskfirande och sedan denna avskedsdag. Jag tänker mig den Helige Ande som Gud i oss och att Jesus när han lämnar sin synliga kroppsliga närvaro på jorden liksom börjar uppfylla det som Paulus beskriver i 1 Korinthierbrevet 15:
Men nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna. Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. Men i tur och ordning: först Kristus och därefter, vid hans ankomst, de som tillhör honom. Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. Den siste fienden som förintas är döden, ty allt har han lagt under sina fötter. När det heter att allt är lagt under honom är naturligtvis den undantagen som har lagt allt under honom. Men när allt har lagts under honom skall Sonen själv underordna sig den som har lagt allt under honom, så att Gud blir allt, överallt.
"Gud blir allt i alla " stod det i 1917 års översättning* och det liknar mer den ordgranna betydelsen av den grekiska grundtextens ord: "hina e ho theos ta panta en pasin"**= för att må vara Gud allt i alla. Som synes är detta panta=allt ursprunget till begreppet panteism som innebär att Gud är allting: planeterna,  träd och fåglar, men också alla människor. Men panteismens Gud är oftast verkligt abstrakt som en allestädes närvarande osynlig doftlös gas, inte som en tortyrmärkt kropp som äter stekt fisk efter uppståndelsen. I kristendomen finns ingen gräns mellan andligt och kroppsligt, det konkreta är det andliga, det andliga är konkret. Gud flyttar in i levande människors livsmärkta kroppar. 

Men varför dessa tio dagar av tomhet mellan att Jesus lämnar sin kroppsliga närvaro bland sina lärjungar tills den Helige Ande flyttar in i dem? Varför tio dagar av h'ävel innan Gud fyller tomheten?
Någon jämförde Kristi himmelsfärdsdagens budskap med att lära sig cykla: en förälder springer och håller i pakethållaren och känner hur barnet hittar balansen , släpper taget och barnet cyklar vidare på egen hand. Det är kanske just så, nu ska vi cykla själva nu har vi hittat vår egen balans. 

Bibeln myndigförklarar människan på många sätt tydligast kanske det uttrycks i ord i Psaltaren 9:
Du gjorde honom nästan till en gud,
med ära och härlighet krönte du honom.
Du lät honom härska över dina verk,
allt lade du under hans fötter:
 Hmm, Gud har gjort oss till nästan-gudar och sedan kommer Gud själv och tar kropp i oss på Pingstdagen. Jag funderar vidare och hoppas ni vill fundera med mig.

Så här tänkte sig Dosso Dossi avskedet och himmelsfärden ca 1500 år efter himmelsfärden



*I en engelsk översättning har man valt : "ska Gud helt och absolut bli Gud". Vilket ju är en intressant tolkning som också stärker Paulus budskap här om att Gud är allsmäktig redan nu men inte ännu.

**kan tyvärr inte skriva på denna dator med grekiska bokstäver, det går säkert men jag vet inte hur man gör

37 kommentarer:

  1. Vila när det behövs Alma ;)

    Det blir en slags vila och eftertanke när jesus har dött, Petrus går tillbaka till fisket, några av lärlungarna är på resande fot och grubblar på texterna, jesus slår dom följe och förklarar, likaså visar sig jesus på stranden för Petrus. en slags vila men ändå uppladdning för det som ska komma, föräldern som håller i pakethållaren medans barnet lär sig cykla är en bra illustration :)

    Många saker går i cykler eller bortdöende av det gamla och födsel av nytt, finns sogsna kristna som tänker på fornstora dagar , kyrkorna gapar tomma på sina håll, vissa tror på väckelse "humanisterna" slår glatt i händerna , ser vi kyrkans död ? jag tror man finner svaret i texter som dessa:

    HERREN allena ledsagade honom, och ingen främmande gud jämte honom.
    han förde honom fram över landets höjder och lät honom äta av markens gröda; han lät honom suga honung ur hälleberget och olja ur den hårda klippan.
    Gräddmjölk av kor, söt mjölk av får, fett av lamm fick du ock, vädurar från Basan och bockar, därtill fetaste märg av vete; och av druvors blod drack du vin.
    Då blev Jesurun fet och istadig; du blev fet och tjock och stinn. Han övergav Gud, sin skapare, och föraktade sin frälsnings klippa.
    Ja, de retade honom genom sina främmande gudar, med styggelser förtörnade de honom.
    De offrade åt onda andar, skengudar, åt gudar som de förut icke kände, nya, som nyss hade kommit till, och som edra fäder ej fruktade för.
    Din klippa, som hade fött dig, övergav du, du glömde Gud, som hade givit dig livet.

    Sekulär svensken av idag har glömt att deras fädrar som byggde landet aktade på herren gud, det som är modernt är mammon och partier som ska skapa lyckans rike för dagens svensk, även det ett sätt att lära sig cykla själv , i längden kan det inte fungera att vända skaparen ryggen så jag tror på återfödelse av guds tro i framtiden när tiden och Sverige är redo för det :) skedmatning av stränga präster vill man inte ha , men när jesus är i var mans hjärta blir det nya mer i linje med vad gud önskar , tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "i längden kan det inte fungera att vända skaparen ryggen så jag tror på återfödelse av guds tro i framtiden"
      Jo, det tror jag också, historien går ganska mycket i pendelrörelser och cykler. Det kommer definitivt att komma en kraftig motreaktion på själsdöd konsumism

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Håller förstås helt och hållet med!

      Radera
  2. När du får tid och ork, Alma: Din undran rör de tio dagarna? Vad är s.a.s problemet med detta avstånd?
    All kraft utgående från det gudomliga kanske inte är identiskt med den helige ande? 
    Den Helige Ande är för mig precis som "Fadern" ett mysterium och det är väl bland annat därför som Jesus var/är nödvändig.
    Det finns alltså skillnader mellan aspekten Fadern och aspekten Den Heliga Anden... Hm...kommer man utifrån så skulle man ju spontant tänka på en tvåenighet Fadern och Sonen, varför denne tredje öht och på vilket sätt ter sig Fadern och Anden ändå lite olika?
    Redan där tar det ju stopp, tänker jag, vi vet inte. Jesus själv talade om denne specielle ande, det kommer inte från "traditionen" och det innebär för mig att jag sätter större tilltro till det.
    En undran hos mig, är huruvida DHA ffa handlar om väldigt speciella energiyttringar hos kristna, tungomålstal och en del annat. Eller om DHA kan vara med varhelst godhet, skönhet och sanning finns, även hos ateister eller hos Malala eller Gandhi.
    Jag kanske sympatiserar med det senare, men det kan verkligen vara så att DHA är något specifikt kristet som yttrar sig på ett sätt som lilla jag kanske har svårt att beröras av när jag ser videoupptagningar. Man är som en stendöd på ett diskotek liksom...
     

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det är en sak som ibland kan vara svårt att förstå, väntetiderna. Fyrtio år i öknen när det kunde ha tagit högst fyra veckor är ett annat exempel. Det finns många förklaringar på väntetiderna men den här tiden mellan himmelsfärden och pingst känns extra konstug eftersom man brukar förklara himmelsfärden med att Jesus nu är överallt och i alla i form av den Helige Ande. Nu är det kanske förklaringen som är fel och inte väntan, min tes är att det kanske är så. Jag försöker förstå väntetidernas kvalitet. Vad är de bra till? Mycket i livet består av väntan och förberedelser. Det kristna livet är ju egentligen en lång adventstid som bereder till Herrens ankomst och ändå är han redan här. Precis som Gud är allsmäktig nu men inte ännu enligt 1 Kor 15. Jag skulle vilja förstå denna väntans pedagogik bättre, för att kanske kunna göra mer av den. Ungefär så tänker jag.

      Radera
  3. Är inte hela Universum som en stor väntan? Kanske finns det en förklaring till väntetiderna som vi inte känner till. Ett slags okända knoppar som brister.

    SvaraRadera
  4. Det kanske inte var en så dum association. Boyes dikt berör ju detta med tid, väntan, smärta och förlossning.
    **

    Ja visst gör det ont när knoppar brister.
    Varför skulle annars våren tveka?
    Varför skulle all vår heta längtan
    bindas i det frusna bitterbleka?
    Höljet var ju knoppen hela vintern.
    Vad är det för nytt, som tär och spränger?
    Ja visst gör det ont när knoppar brister,
    ont för det som växer
    och det som stänger.

    Ja nog är det svårt när droppar faller.
    Skälvande av ängslan tungt de hänger,
    klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
    tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
    Svårt att vara oviss, rädd och delad,
    svårt att känna djupet dra och kalla,
    ändå sitta kvar och bara darra -
    svårt att vilja stanna
    och vilja falla.

    Då, när det är värst och inget hjälper,
    Brister som i jubel trädets knoppar.
    Då, när ingen rädsla längre håller,
    faller i ett glitter kvistens droppar
    glömmer att de skrämdes av det nya
    glömmer att de ängslades för färden -
    känner en sekund sin största trygghet,
    vilar i den tillit
    som skapar världen.

    SvaraRadera
  5. De som lever i den här världen gifter sig och blir bortgifta. Men de som anses värdiga att vinna den andra världen och uppståndelsen från de döda, de varken gifter sig eller blir bortgifta. Inte heller kan de dö längre, ty som uppståndelsens barn är de lika änglarna och är Guds barn." (Matteus 22:23-30)

    Låter för mig ungefär som när knoppar brister Klaus , våran männskliga historia är ju lite "kortsynt" handlar oftast om kungar,riken,välden,krig men det sägs att människan utvecklas och man kan undra då till vad, sci fi författare lider inte brist på fantasi och föreställningar raser och civilisationer som ligger miljoner år före oss, halvgudar liksom , och jesus tycks ju också föreslå en värld som är mer civiliserad ,harmonisk..."högre vibrations tillstånd" kanske någon skulle kalla en sådan värld , guds rike, när himlen och jorden möts.

    SvaraRadera
  6. Ja, kanske har det med mänsklig kortsynthet att göra, att tusen år är som en dag för Gud. Kanske händer viktiga saker bakom ridån som det kanske gjorde när Jesus under påskafton ska ha haft fullt upp med att fajtas med fulingar.
    Kanske har det med gammal siffermystik att göra, t ex betyder talet "40" något speciellt som jag glömt.
    Kanske är väntetiderna ett slags "processtid" där något händer hos människor djuppsykologiskt/andligt som av olika anledningar måste ta si och så lång tid. Det går inte fortare. You can't hurry love, you just have to wait, cause love don't come easy...som Phil Collins sjöng.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Israelerna i öknen 40 år alltså? Jesus var 40 dagar i öknen, och 40 dagar mellan uppståndelse och himmelsfärd..hm, jag skulle bli förvånad om Jesus inte använde sig av talsymbolik när han i övrigt verkade vara så medveten om symbolers betydelse

    SvaraRadera
  9. Hittade detta:
    "Man har alltid varit angelägen att anknyta tider och perioder inom det kristna livet till bibliska förebilder. Därvid gav man noga akt på paralleller i fråga om siffror och tal. Moses var på Sinai i fyrtio dagar och fyrtio nätter. Elia vandrade genom öknen under lika lång tid på vägen till det heliga berget. Båda fastade som förberedelse till mötet med Gud. Fyrtio dagar regnade det före syndafloden. Fyrtio år varade Israels ökenvandring. Augustinus skrev att Jesus nedsteg i mänskligheten genom fyrtio släktled och att vi genom fyrtio dagars fasta skall uppstiga i honom."

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Ur religionfacts.com:

    Ten symbolizes completion, since there are Ten Commandments, Ten Plagues, etc.

    SvaraRadera
  12. 40 veckor är den normala längden för en graviditet.

    SvaraRadera
  13. Per-albin torp rapport för den som är intresserad ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=lt3qkgCHIcE

    vissa saker är lätta att odla där på kolonin, förutom ogräs , potatis som precis börjar titta upp och vitlök som kaninerna inte vill veta av (tack o lov) rabarber som synes med blad större än toa lock, det som klättrar på stugväggen är vindruvor härdiga för våra breddgrader , pilstaketet jag satt sätter löv och ska nog bli fint på sikt.jordubbar i pallkrage och mynta och vanlig gul lök, pepparrot,vinbär,krusbär och en massa dvärgträd som precis blommat körsbär,gula plommon,victoria plommon,äpplen,päron och annat smått som rädisor m.m syns väl en del prydnads växter . Men har ca 200 kvm kvar att fylla upp, satte en syren idag lukta underbart och har precis börjat blomma i skåne och blir en del annat sådant buskar som är fina m.m. förhandlade till mig en bit vattenrör i plast av en vägbyggare som jag grävde ner= enkel potatis källare eller sval på sommaren (the old style) innan kylskåpen gjorde intåg på landsbyggden

    per albin torp något Alma och jag resonerade om för rätt länge sedan när jag var arbetslös och ibland hade panik ;)

    http://www.vf.se/kronikor/lordagskronikan/vack-albin-torpen-till-liv

    Har läst mycket sedan dess, bla att koloni odling räddade många människor och gav dom mat under 2 världskrig, även talat med en del invandrare som inte riktigt har våra "svenska" perspektiv på tillvaron att det alltid ska finnas någon som tar hand om oss, utan det är en självklarhet i många länder att har man hus så odlar man och inte alla gånger arbetsgivarna kan betala ut stadig lön, en kille från Serbien berättade att pappan jobbade som buss chafför för ett gammalt statligt bussbolag och fick lön "ibland" och hade en liten pension men överlevde på att man odla hemma och folk på landet gjorde "Business" med varandra som han förklara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde skriva en bok om Per Albin-torpsidén den måste spridas. Typ världens klokaste samhällsbyggnadsidé.

      Radera
    2. Absolut :) är förvånad att jag hittar så sparsamt om Per-Albin torpen på nätet, bara enstaka bilder, ingen som snappat upp ideen eller skrivit en bok om det .

      Radera
    3. Kanske vår uppgift då!

      Radera
    4. Låter intressant :) har för mig att du skrivit någon bok innan , själv är jag helt grön på det i så fall, men är pigg på uppgiften, ligger nog rätt i tiden med en sådan bok, har du tid och lust kan vi prata mer över e-post om uppgiften . nilssonlars31@yahoo.se

      Radera
  14. Underbart, det börjar spira och ha sig! Är det nere i Skåne?
    Den tyska halvan av min släkt (mors halva) är lite som killen från Serbien, de verkligen hushållsodlar och så har de brevduvor en del också. Aldrig förstått varför när jag tänker efter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh. brevduvor! Så underbart. För en som älskar handskrivna brev med vanlig post är brevduvan ännu ett steg mot fulländning!

      Radera
    2. Ja, du skulle ha som ett torn man går upp i varifrån du i solnedgången kunde sända ut dina brevduvor.

      Radera
    3. Det vore härligt! Undrar hur brevduvor klarar vår vinter?

      Radera
  15. Stämmer klaus i Helsingborg närmare bestämt., kan vara olika traditioner och orsaker i olika länder, köks trädgård var ju väldigt vanligt här med i Sverige förr när löner inte var så bra, att det är trend med ekologiskt men också ekonomiska kriser (osäkerhet) har gjort en del för att odling är på väg tillbaka som jag ser det och "gammeldags kunskap" efterfrågas som man kan se i 100 % bonde exempelvis på SVT.

    Vissa länder är också bättre på att förvalta sitt arvegods, Italien har massor med gamla stenhus som gått i arv i generationer, och ny kunskap som säger att dom mest ekologiska husen är dom som håller och inte behöver rivas och byggas nytt .så en gamal stenkyrka är ju superb .

    Här i Sverige var vi tyvärr så "duktiga" och rev gamla bra stenhus som kan stå i tusen år och byggde mögel och radonhus för det var så "modernt" och fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renovering tar också tid, vi har svårt för väntetider, kanse är det därför vi stöndigt utsätts för dem. I väntans tider kan man inte göra så mycket, man kan inte påskynda graviditeter. Det "moderna" handlade mycket om att riva ner och snabbt bygga nytt. Väntandet skulle övervinnas. kanske är det ett uppror mot skapelsens eget tempo som gör att Gud utsätter människan för väntetider? För att lära oss livets verkliga tempo och rytm "tvångs"väntar vi under kyrkoåret på samma sätt som lärjungarna fick vara i tomheten tio dagar före Pingsten.

      Italien är verkligen ett föredöme här (det skonades ju också i hög grad från terrorbombningar under andra världskriget). Tänk en gång bodde vännen Kerstin , min äldste son (då 8 år) och jag i ett vandrarhem som inhystes i ett 400-talskastell. Inget konstigt i det. Hus är medelålders i deras ögon om de byggdes kring tiden för Västroms fall.

      Radera
    2. Väldigt intressant vandrarhem får jag säga Alma :) var ett antal år sedan jag läste en utredning från ett byggföretag som specialliserat sig på miljövänliga byggen och deras slutsatser var att husbygge är en av dom mest miljöbelastade områdena i vårt samhälle. Takstolar,väggar mm fraktas runt på vägarna och olika firmor bygger olika sektioner och del moment på husen,för att slutligen transporteras och byggas ihop på byggarbetsplatsen. så hus som var byggda i ett matrial som var så hållbart som möjligt och man slapp att riva och bygga nytt ofta var det snällaste för miljön och såg för min indre syn vad det skulle kunna vara ;) gamla kloster,kyrkor, gamla bondgårdar mm kom jag fram till då var verkligen ideal.

      som en sådan här "cottage" från engelska landsbyggden (supermysig och charmig) kan man nog hitta från medeltiden fram till 1800-tal någon gång och står kvar nästan evigt om dom bebos och sköts.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Cottage_garden#/media/File:XN_Kerascoet.jpg

      Tror att det är som du säger Alma, det nya är också "snabbt och billigt"
      ser tyvärr också ut som en fyrkantiga skokartonger :/ och miljö prislappen är inte inräknad i "snabbt och billigt"

      Något som är ganska vanligt fortfarande på skånska landsbyggden är sådana här stallängor i gråsten, en exempelbild jag hitta på nätet:

      http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/170466/50074258-SC0Ve.jpg

      Som hållbarhets mässigt kan vara hur gamla som helst men tyvärr här i skåne så gjorde dom många krigen mellan Sverige/Danmark sitt många gårdar brandhärjades och byggdes upp igen.

      Radera
    3. Absolut inget är bra med krig. Det gör det ännu mer konstigt att kommunpolitiker på 1950-talet demolerade Kirunas stadsplan och centrum med ett förfärligt betongbygge ritat av Ralph Erskine (som måste hata alla som är beroende av annat än friska ben att ta sig fram med). När jag guidade spanska turister i Kiruna frågade de på fullt allvar om Kiruna blev bombat under kriget när de kom till detta kvarter. Nej, det var kommunens val. Spanjorerna trodde med all rätt att de var galna som tog det beslutet. I Kiruna sägs det att folk är så lugna inför stadsflytten pga att vi då äntligen slipper dessa förfärliga kvarter.

      Radera
  16. Det supermoderna samhället ter sig bräckligt som ett korthus. Minsta störning så faller det. Köksträdgård jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgården är ju också Bibelns bild av paradiset. Jag tror, ni mina kloka bloggvänner som vanligt, kommit svaret på spåret. Vilken glädje att ni finns!

      Jag tänker också på träd som växer så långsamt tallar som stretar mot fjällvindarna i 4- 500 år och blir låga och breda med kronor som orkar bära örnbon vägandes flera hundra kilo. Väntan kanske gör oss till sådana där senvuxna stadiga individer som orkar bära varandras bördor.

      Radera
    2. paradis= park eller trädgård, härstammar från det persiska ordet pairidaeza (från wikipedia)

      Alma var väl inte långt från "paradis valley" när hon var i maroco med skolan och där ligger något besynnerligt en "skogsträdgård" som lär vara 2000 år gammal.

      https://www.youtube.com/watch?v=hftgWcD-1Nw

      Radera
    3. Jag tänkte just på trädgårdarna i Marrakech när jag läste ert samtal om trädgården. Jag förstår så att man i Mellanöstern ser trädgården som en metafor för himmelrikets salighet. Från gatans buller och damm träder du in i trädgården som är fullkomligt tyst så när som på fågelsången. Dammet och hettan är försvunna och har ersatts av svalka, lummig grönska och porlande vatten.

      Radera
  17. Det supermoderna samhället ter sig bräckligt som ett korthus. Minsta störning så faller det. Köksträdgård jättebra.

    SvaraRadera
  18. Helt Rätt klaus har läst beräkningar att efter några dagar upp till en vecka så är maten slut i affärerna ifall det skulle bli någon katastrof av något slag, och beredskapen och uthålligheten i det moderna samhället är nästan obefintlig.

    En gamal informations film hur man överlever ett världskrig, tror det fanns samma typ av mat program på tyska sidan ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=35NpLveVZDg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mer och mer av den kunskap som det atgit generationer att förvärva glöms nu bor ti allt raskare takte eftersom man inbillar sig att datorer och smartphones löser allt. Men mjukvara går inte att äta, inte hårdvaran heller för den delen.

      Vi har ängar på vår mark som någon fått för sig att fullständigt sabotera med granplantering som dessutom slog fel, helt fel klimat för den sortens gran. Vår mark är stenig och ängarna ligger dessutom sankt. det tog tvåhundra år att få dessa ängar brukbara som betesmark och slåtter för mjölkkor. Detta gjordes med stor arbetsinsats i form av dikningar och stenröjning.

      På en vecka saboterades allt med dessa, nu mestadels döda, granar. Nu tar det mycket lång tid och stora insatser av både pengar och tid för att någorlunda restaurera dem till betesmarker för hästar med små energibehov. Mjölkkor kommer aldrig att kunna beta där igen.

      Radera
    2. aj då, var antagligen dikat med keramikrör ? vet att jag var med och la sådana på morfars åkrar när jag var tonåring, väääldigt mödosamt och långsamt rören var ca 30 cm långa och skulle ner i ett djupt dike tog månader att lägga på en åker som var 10 hektar exempelvis, 3 gubbar som jobbade hela dagarna. en körde fram rör på pallar med traktor en langa ner rör i diket och en la rör..30 cm i taget :P

      Rören var väl ganska bräckliga och antar att ifall man kör med tunga skogsmaskiner med larvfötter att man mosar rören även om dom ligger en bit ner. visserligen finns det väl slangar nu förtiden men säkert ingen billig historia att lägga

      Radera