Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 7 september 2015

Begravning

Så märkligt tröstande en begravning kan vara. Fortfarande är tomheten efter mamma som en ekande katedral runt omkring mig. Både ett tryggt skydd och något som isolerar mig från omvärlden. Människor rusar hit och dit. "Vad folk alltid har mycket att skynda sig till", tänker jag när jag ser ut genom ett fönster där jag sitter i min ekande katedral. Men på begravningen var jag inte ensam i katedralen. Vi var många som tillsammans mindes mamma och det tröstar. "Vi har bara varandra" är bland det klokaste någon formulerat, tack Tomas Di Leva! Tillsammans blir alla bördor lättare att bära.

De tre äldsta barnbarnen med respektive bar mamma
Skönhet är också en lindring i sorgen. Fantastiska vännen Ammi som arbetat med mamma i decennier spelade Enyas "Athair Ar Neahm" som ingångsmusik så alla kunde ana Himmelrikets skönhet. På orgel var det ännu mer himmelskt än i denna Enyas egen version som inleder denna bloggpost. Till utgångsmusik spelade Ammi och Emma Lindberg sjöng "Joyful.joyful" och ni har alldeles rätt , trots varandes synnerligen icke-rojalistiska i familjen var det samma ingångs- och utgångsmusik som på prinsessan Sofias bröllop. Mamma såg till och med reprisen av det bröllopet bara för musikens skull så Ammi och jag tyckte hon kunde få en kunglig inramning på sin begravningsgudstjänst. 

Det vackra bårtäcket vävt av Doris Wiklund som mamma varit med om att ta fram bidrog också till den tröstande skönheten. Blommor och psalmer likaså: först O hur saligt att få vandra Sv.Ps 300, sedan Sv. Ps 758 Herre till dig får jag komma  och sist mammapsalmen framför andra denna gudstjänst: De ska gå till den heliga staden Sv. Ps 172. "De ska sjunga, sjunga ja, sjunga en ny jublande sång" som mamma kunde sjunga den! Stark och klar var hennes stämma, stämman hos en riktig försångare från Nordkalotten. Anna nämnde den rösten i sitt griftetal, vännen Anna som känt mamma i hela sitt liv, precis som jag.
Mamma vid vävstolen fick pryda kistan.


Så sjöng Emma Lindberg "Alltid på väg" som blev mammas favorit de senaste åren. Emma gjorde en egen tolkning som lät varje ord få sin rätta tyngd. Ingen kunde gjort den bättre. Kusin Cecilia lyckades också med "Tröstevisa" på klarinett trots att hon var så ledsen, hon är ju ett proffs , men ändå. Hon stod min mamma så nära. Lotta stod också mamma nära och speciellt de sista åren fick de mycket tid för varandra vilket hon tog fram i sitt vackra tal med sin mjuka och bäriga röst som höll ända till slutorden om hur tacksam hon var för alla minnen. 

Tacksam är också jag, för mamma som visade mig vägen till Livet och för vännerna och släkten som burit mig genom livet och delade sorgen och tacksamheten på begravningen i "Sveriges vackraste kyrka". 
Utgångsmusiken "Joyful.joyful" i prinsessbröllopsversionen. Det var så rätt åt mamma att hon fick sjunga och dansa gospel in i Evigheten! Här följer texten i sin helhet:
  1. Joyful, joyful, we adore Thee,
    God of glory, Lord of love;
    Hearts unfold like flow’rs before Thee,
    Op’ning to the sun above.
    Melt the clouds of sin and sadness;
    Drive the dark of doubt away;
    Giver of immortal gladness,
    Fill us with the light of day!
  2. All Thy works with joy surround Thee,
    Earth and heav’n reflect Thy rays,
    Stars and angels sing around Thee,
    Center of unbroken praise.
    Field and forest, vale and mountain,
    Flow’ry meadow, flashing sea,
    Singing bird and flowing fountain
    Call us to rejoice in Thee.
  3. Thou art giving and forgiving,
    Ever blessing, ever blest,
    Wellspring of the joy of living,
    Ocean depth of happy rest!
    Thou our Father, Christ our Brother,
    All who live in love are Thine;
    Teach us how to love each other,
    Lift us to the joy divine.
  4. Mortals, join the happy chorus,
    Which the morning stars began;
    Father love is reigning o’er us,
    Brother love binds man to man.
    Ever singing, march we onward,
    Victors in the midst of strife,
    Joyful music leads us Sunward
    In the triumph song of life.
  5. Joyful, joyful, we adore Thee,
    God of glory, Lord of love;
    Hearts unfold like flow’rs before Thee,
    Op’ning to the sun above.
    Melt the clouds of sin and sadness;
    Drive the dark of doubt away;
    Giver of immortal gladness,
    Fill us with the light of day!


11 kommentarer:

  1. Läste och blev stilla en stund.
    Märkvärdigt är det, födelse och död.
    Och ett hopp som är alldeles legitimt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi sörjer ju, men inte utan hopp om återseende.

      Radera
  2. Verkar varit en varm begravning , trots det tråkiga.Sorgen måste få ha sin gång.

    kram från Lars

    SvaraRadera
  3. Jag beklagar sorgen, verkar ha varit en fin begravning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, du vet ju hur det är att mista sin mamma. Cancer är en hemsk sjukdom men begravningen blev så fin man kan önska mitt i bedrövelsen.

      Radera
  4. En fin inramning av din mammas begravning, det kändes som att man var närvarande, ...fast på avstånd! Tack att du delade med dig!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild av din mamma, Alma-Lena! Detta att ha en bild på kistan tycker jag hör till de finaste traditioner som kommit på senare år, tillsammans med de vackra och praktiska bårtäckena. Gud välsigne dej och de dina! "Gud är inte en Gud för döda utan för levande. Ty för honom är alla levande."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag såg denna sed för första gången på min väns begravning i Uppsala. I övrigt är vi konservativa i norr vad gäller begravningsseder men nu har den slagit igenom också hos oss och det tycker jag är så fint.

      Visst är en begravning mycket ljusare när vi nu vet att mamma lever hos Gud nu.

      Radera
  6. Kunde inte låta bli att försöka översätta "Joyful, joyful". Det blev inte lika täta rim och inte lika flytande i övrigt heller, men alltid kan det vara till glädje(!) för någon som inte är bekväm med engelska: http://friapsalmboken.blogspot.se/2015/09/glada-glada-vi-dej-tillber.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart! Din fria psalmbok är en skatt på nätet. Hade god nytta av den till sångbladet vi gjorde till minnesstunden.

      Radera