Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

fredag 27 november 2015

Stämningsansökan I

http://www.sandaren.se/kronika/kan-man-stamma-partiet-jag-kanner-mig-bestulen-pa-det-finaste-jag-har

Jag känner mig precis som Tomas Boström; bestulen, bedragen och bedrövad. Inte bara av SD som undertecknar lögner i mitt namn medan de använder skattepengar till att resa på chartersemester med ursäkten att sprida främlingsfientliga lögner om Sverige, utan också av regeringen som agerar i detta partis anda fast endast de som röstat på SD kan vilja ha SD-politik, inte du och jag, inte vi som hatar deras främlingsfientlighet och kanske röstade på regeringens partier för att slippa SDs galenskaper.

 Jag önskar att jag bodde i USA, då skulle jag stämma SD och regeringen på miljonbelopp. När jag vunnit rättegången skulle jag på pin kiv öppna flyktingboende och börja hämta flyktingar direkt på plats så de slipper överfarten över Medelhavet i osäkra gummibåtar. Sedan skulle jag spela Promoe Migration på alla offentliga platser samt köpa programtid i lugna favoriter (jag inbillar mig att Jimmie Åkesson lyssnar på "Lugna favoriter"av någon anledning som jag själv inte förstår) så jag kunde spela en lista med enbart anti-rasistisk multikultimusik dygnet runt.

Men just ja, "Lugna favoriter" spelar just nu precis den musiken dygnet runt just nu:  julmusik och det är sannerligen väldigt mycket multikulturell musik som utmanar nationalismen. Hoppas du lyssnar noga Jimmie! Och inte bara SDare, utan alla som inbillar sig att Sverige har råd med julhandelsrekord men är för utarmat för att ha råd med medmänsklighet.





O holy night! The stars are brightly shining,
It is the night of our dear Saviour’s birth.
Long lay the world in sin and error pining,
‘Til He appear’d and the soul felt its worth.
A thrill of hope the weary world rejoices,
For yonder breaks a new and glorious morn.

Fall on your knees! O hear the angels’ voices!
O night divine, O night when Christ was born;
O night divine, O night, O night Divine.

Led by the light of Faith serenely beaming,
With glowing hearts by His cradle we stand.
So led by light of a star sweetly gleaming,
Here come the wise men from Orient land.
The King of Kings lay thus in lowly manger;
In all our trials born to be our friend.

He knows our need, to our weakness is no stranger,
Behold your King! Before Him lowly bend!
Behold your King, Before Him lowly bend!
Truly He taught us to love one another;
His law is love and His gospel is peace.
Chains shall He break for the slave is our brother;

And in His name all oppression shall cease.
Sweet hymns of joy in grateful chorus raise we,
Let all within us praise His holy name.
Christ is the Lord! O praise His Name forever,
His power and glory evermore proclaim.
His power and glory evermore proclaim.

Fall on your knees! O hear the angels’ voices!
O night divine, O night when Christ was born;
O night divine, O night, O night Divine.

21 kommentarer:

  1. Temat för julpredikan är givet: det fanns ingen plats i härbärget.
    Ja, fruktansvärt är det; vart ska de överallt oönskade nu ta vägen? Förväntas de trampa tillbaka till Syrien i vinterkylan? Barnen? ?
    Samtidigt så är jag väl medveten om att "infrastruktur" och resurser är vidrigt verkliga, jag har själv haft ansvarsroll i situationer där man bara har dåliga alternativ att välja mellan, och Löfven och Romson gjorde inte detta pga samma onda vilja som hos SD.
    Jag förlorade något slags oskuld under de åren. Inte ens godhet var oproblematiskt. Att väcka förväntningar som man inte klarar att uppfylla, det kunde bli riktigt svårt. Gjorde Löfven m fl just det? Inte med någon ond avsikt i så fall.
    Flyktingarnas situation är på en annan nivå av lidande, men de "miljöpartistiska kommunalråden" hade kolliderat med vissa fyrkantiga delar av verkligheten och med att behoven skulle fortsätta att öka.
    Men nog är det fruktansvärt och det hade kunnat gå mycket bättre om inte stora delar av Europa vänt ryggen till och om det inte funnits en del av Sveriges befolkning som hotar att flippa ut totalt, bränna och skjuta etc, det är en sådan dynamik i eländet också, en eskalerande polarisering.
    Känslomässigt vill jag bara att Schengenavtal och asylrätten ska tas bort då det bara är ett sånt djävla hyckleri. Det är som att man skulle behöva ta sig igenom en Berlinmur inkl minor för att få komma till blåbär och hallon...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev oklart mot slutet: Jag menade aTT jämföra asylrätten med ALLEMANSRÄTTEN, att plocka bär och svamp men att man först måste gå genom ett minfält och klättra över murar, då är ju "allemansrätten" bara teoretisk.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Ja, det är ju fästning Europas hela idé: minfält och Berlin-mur-sedan kanske du har tur och får trygghet i ett land som haft fred i över 200 år. Jag tänker också att de som ursäktar sin främlingsfientlighet med att vi inte har råd sätter upp tokiga ideal. Varför ska exempelvis mottagandet av ensamkommande barn rendera 48000 kronor per barn och månad för kommunerna. Vilka barn kostar så mycket i verkligheten? Har de speciella problem typ ohälsa eller postraumatisk stress får de mer pengar per barn.

      Varför gör man inte som Uganda som senast fick beröm av Påven http://www.svd.se/paven-bannar-orattvisor-pa-slumbesok för sin flyktingmottagning. De har tagit emot en halv miljon, (500 000) flyktingar från konflikter runt om i Afrika de senaste åren , Sverige har tagit emot 210000 asylsökande de senaste fem åren.Ugandae ger inga förnedrande bidrag som låser in folk i förläggningar och getton utan de får en bit land att förvalta på egen hand. De prövar inte heller asylskälen utan låter alla stanna ch de har fri invandring. Lars och mina Per-Albin torp alltså. Skulle någon som tagit sig igenom den där Berlin-muren och klarat minfälten (helt och hållet verkliga minfält kring exempelvis Turkiets gränser http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5704379) inte klara att plocka sina blåbär på egen hand?

      Vi pamprar flyktingar till döds och sedan säger vi att det är för dyrt, som om någon bett om denna pampring? De vill bara leva i fred för terror och krig inte leva spa-liv på hotell.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med Sändaren, det finns ju liknande tossigheter i usa så kallade sydstats kristna med brinnande nationalism, ja till att äga vapen och skjuta folk när det känns rätt, och hänga "negrar" i lyktstolpar , mixat med att man menar sig vara bra sunda kristna. Uppenbart är ju hjärtat i sådan sk kristendom långt bort från det jesus undervisade om,respekt för livets helighet, och att kyrkan alltid tillhört gud inte nationen och dess intressen och hjärtat i sådan kristendom är verkligen inte jesus lik. Som jag ser det kommer också sådana "lärljungar" en dag att få en rejäl otrevlig överaskning av den mästare dom säger sig tjäna.

    Det finns inte något bra träd som bär dålig frukt, inte heller något dåligt träd som bär bra frukt. Ett träd känner man igen på frukten. Inte plockar man väl fikon från tistlar eller vindruvor från törnbuskar? En god människa bär fram det som är gott ur sitt hjärtas goda förråd, och en ond människa bär fram det som är ont ur sitt hjärtas onda förråd. Ty vad hjärtat är fullt av, det talar munnen. Varför kallar ni mig ’Herre, Herre’, när ni inte gör vad jag säger? (luk 6:43-47)

    Men som den fina sången säger " in His name all oppression shall cease" även då nationalismens bojor kan en jesus lärjunge bli fri från och inte längre se andra människor som fiender =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, julbudskapet är verkligt subversivt om man tycker den nuvarande ordningen är okej. Det sägs så ofta att det är så insmickrande med Jesusbarnet i krubban, men julens texter och sånger är verkligen inte medhårssmekande om man lyssnar ordentligt. I morgon börjar det nya kyrkoåret, bara en sådan sak, vi anpassar oss inte ens till världslig tideräkning!

      Denna motståndsrörelse vill jag tillhöra!

      Radera
    2. Absolut, köpte en hel flock getter idag och gav bort till fattiga, istället för att skänka pengarna till svenska köpmän och få en massa krams i utbyte, så här vid juletid, börjar mer och mer gilla mennoniternas planch om en mer rimlig och sansad jul som inte kapas av mamonism =)

      http://www.buynothingchristmas.org/images/resources/posters/2004/where_did_I_say.jpg

      Anno Domini 2015

      Radera
    3. http://mobil.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-en-dyster-vecka-for-svensk-politik/

      Denna krönika tyckte jag var väldigt bra.

      Radera
    4. Ja, Klaus, den var mycket bra! Visste inte att Kallifatodes tänkt som jag, att vi i Sverige inbillar oss att vi lever i kris-hur är det då för dem som flyr? Jag har , precis som Wolodarski; ingen förståelse alls för dem som hånar Romsons tårar. Jag grät själ, gråter just nu. Det är ju hemskt med stenhjärtade politiker och myndigheter. Sådana vill jag inte styras av.

      Jag tycker nog ändå att tältläger är att föredra framför stängda gränser-alltid. Där håller jag inte med regeringen.

      Jaga i stället SD och deras sympatisörer som hotar flyktingförläggningar. Just nu tycker jag tom: skjut dem på plats, i närområdet!!!! Tur min vilja inte är lag.

      Men varför sådana höga krav på flyktingmottagning? Jag förstår tex inte varför ingen kan bo i mammas hus? Varför inte i stugor som jag vet folk erbjudit? Vad tycker regeringen om flyktingars förmåga att uthärda egentligen? Tror de att alla kommer för att leva SPA-liv? Min mammas hus är modernt och välutrustat med goda bussförbindelser till Kiruna, Gällivare, Övertorneå, Kalix och Luleå. Hyran 4000 i månaden. Varför skulle det vara sämre än att frysa ihjäl på Öresundsbron?

      Radera
    5. Lars: Bra med getter! Mina barn är så glada för en get och en åsna vi fått i julklapp dessa djur bor i Mozambique. De glömmer aldrig att berätta för alla att vi har hästar, katter, hundar, en get och en åsna.

      Bra bild också nu när julfastan börjar. Den får bli del i adventskalendern, traditioner ska inte brytas om de är bra!

      Radera
    6. Tycker samma som dig Alma att politikerna ställer upp konstiga premisser hur "det måste gå till" Här i Helsingborg har vi en nedlagd camping Där finns toaletter,dusch,ström som komunen vänligt ställt till förfogande till tiggande EU-medborgare, kyrkorna har skänkt förbättrade tält, dvs trägolv inne och presenning över tältet på utsidan, strömsladd inn gör det möjligt att ha ljus,viss värme,ladda mobil m.m.

      Men vad jag vet inga flyktingar där, dessutom har man lagt ner en av dom få natthärbärgen vi hade för inhemska uteliggare,missbrukare osv ,men kan inte begripa att man inte ger dom tält plats då, för som det är nu får dom ev frysa ihjäl på en parkbänk eller försöka ta sig in i ett trappuppgång,offentlig toa eller sitta på vår tåg/båt terminal på natten (där vakterna slänger ut dom ifall dom ligger och sover) då måste en inhängnad camping med eget tält vara långt bättre.

      Visst kan förstå när vän av ordningen säger att vi inte ska ha kåkstäder och tält getton i Sverige, men bättre folk fryser ihjäl då uppenbart eller jagas mellan olika toaletter och trappuppgångar.Eller som nu att flyktingarna får porten för vi kan inte ge dom grand hotel.

      Sen behöver ju inte tält vara det samma som extrem katastrof menar jag finns ju enkla nomad folk som i kyla levar i sina ombonade yurts .

      Jag hittade Barnmissionen där man kan namnge sina getter (kul idee) =)
      Funderar på att ge någon till childfund..eller annan organisation.

      https://www.youtube.com/watch?v=bgr8zVLG1TA

      Radera
    7. Jag tycker vän av ordning borde lära sig att nöden har ingen lag. Frysa ihjäl på Öresundsbron, drunkna i Medelhavet eller bombas i Syrien, vilket väljer du? För du kan tyvärr bara få bo i en stuga på landet här i Sverige och det vill vi inte utsätta dig för av humanitära skäl?

      Ja det där att få ge namn åt en get gillar jag. Vi har haft en get för länge sedan, en vit, kullig och oerhört tillgiven dam. Hon hette Isabelle. Det är ett bra getnamn tycker jag.

      Radera

    8. Sådana hus som din mammas, Alma, kan ju mycket väl bli aktuella så småningom, men detta gick ju så väldigt fort och med så många människor att det inte fanns en chans att utforma något slags tillvägagångssätt för sådant, antar jag. Kanske var förslaget om jättelika läger i Skåne inte så hemskt som många tyckte...

      Angående Romer: Läste en mycket bra men mycket smärtsam artikel i Expressen om Livecilor i Rumänien. En del bilder etsade sig fast: Den gamla kvinnan som vårdar sin kista och pryder den då det enda hon vill är att dö, bröllopet där ingen är glad.



      Radera
    9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    10. Jo, jag tänker att det kunde få ta lite tid men nu har det ju plötsligt bestämts att läger vid gränserna är ovärdigare än ännu större läger i Jordanien. Logiken fattas där.

      Radera
    11. Romer i Rumänien har det så illa att jag anser att de borde uteslutas ur EU eller så ska Sverige sluta betala sin medlemsavgift till denna icke-fungerande gemenskap. Någon form av press är på sin plats mot Rumänien.

      Radera
  4. Sant Alma ,hittade den här bilden på ett flyktingläger i jordanien som ser ut att rymma massor med människor.

    https://petterssonorg.files.wordpress.com/2014/10/2014-10-29_0553.png

    och varför inte Sverige ? kan man fråga sig. Jag tror ärligt att politiker och tjänstemän inte vågar föreslå något sådant i Sverige som för en politiker kan innebära karriärs självmord , media och kanske många svenskar tycker inte det är fint och humanitärt nog...så det är bättre dom stannar hemma i syrien och blir skjutna ...jag vet väldigt bizzar logik :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ahr naturligtvis rätt. Vem som än ser dessa läger på bild inser att Sverige på alal sätt ahr större möjligheter att ta hand om männsikor på flykt än Jordanien, vi döljer vår snålhet bakom fina fraser om "värdigt mottagande". De måste ju mena att det är värdigare att dö än att bo i stugor på svenska landsbygden då. Det tycker inte jag. Och när flyktimgar vänder när de tycker de hamnat där det är för mörkt och för kallt ska de naturligtvis få göra det, men jag tror nog att en människa på flykt inte bryr sig om klimat och avstånd till närmsta shopping-galleria, behöver de skydd är en by i Norrbotten den bästa plats man kan tänka sig. Jag tycker nog att de som oroar sig för att folk kommer som lycksökare där har ett bra "filter". Ingen som verkligen behöver asyl klagar på att bo på landet. En salomonisk metod att rensa ut folk till skillnad från de nuvarande gränskontrollerna som bara har till uppgift att stänga alla ute oavsett skyddsbehov.

      PS Hör att församlingsherden i Helsingborg har morgonandakterna nu och den första lovar gott för veckan.

      Radera
    2. Ida Wäreborn är väl herde där, gustav adolfs kyrkan på söder i Helsingborg är rätt pampig ;)

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Adolfs_kyrka,_Helsingborg

      Radera
    3. Stilig nygotik! Fina andakter har hon också, du har tur! Och det är rätt åt dig.

      Radera