Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

måndag 15 februari 2016

Snö

Vi har begåvats med massor av snö senaste veckan och från fredag morgon har detta snöfall eskalerat till en ständigt fallande tjock allestädes närvarande snöridå. Efter några minuter utomhus är alla levande varelser förvandlade till insnöade typer. Om vi inte skakade av oss snötäcket ibland skulle vi snart inte gå att skilja från en gran eller sten i skogen. Försökte skaffa fotobevis när jag var ute med Chateau och hundarna. Just nu hinner jag bara rida en häst om dagen. Resten av tiden ägnas åt snöskottning för naturligtvis gav snöslungan upp i fredags vilket tar bort ett redskap till för snöröjning just när en skovel är översnöad och inte går att hitta och en spade gått av pga den tunga snön. Ja det tar aldrig slut med varken möda eller snö.


Chateau är bra på att stå still och posa i snöfallet.

Närbild av Kapten efter fem minuter utomhus.



Många långa pass med snöräven blir det. Vi vuxna turas om för nu finns inga redskap kvar till barnen. De sörjer inte, deras favorit är snöslungan och funkar inte den får det gärna vara.

6 kommentarer:

  1. och jag som retade mig idag nu när jag har 1 veckas semester att det är fruset i kolonin, ser att det finns andra som har det värre :P..såg i vart fall en vintergäck som blomma så våren är på väg , håll ut där i norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med vintergäck, här växer drivans blomma ännu hej vilt som synes. Det brukar finnas en hel del av den även när vi står vid valborgsbålet och sjunger "vintern ra". Dessa ymniga snöfall brukar komma i april men nu har det varit två år på raken de kommit januari och februari.

      Radera
  2. Och vi är mittemellan..åck åck. Senast vi hade massor av snö här var 2010 och 2011.

    SvaraRadera
  3. Och vi är mittemellan..åck åck. Senast vi hade massor av snö här var 2010 och 2011.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det måste vara hemskt med slask och gråväder mest hela vintern. Jag ska inte klaga jag får ju rikligt med motion.

      Radera
    2. En av sönerna påminde mig igår om vintern 2010 "kommer du ihåg hur mycket snö det var, hur mysigt det var!" Jo lille vännen som inte behövde skotta tyckte förstås att det var mysigt när vi gick genom en två meter hög driva där jag skottat fram en smal gång och på nordvästsidan av huset var de två fönstren helt täckta av snö. Som att bo i en snögrotta. Och visst var det på sätt och vis mysigt. Men när jag skulle iväg på fem på morgonen och traktormannen fick skotta ut mig var det lätt att hålla sig för skratt. Fast nu är även det ett äventyrsminne att glädjas åt. Så konstigt det kan bli.

      Radera