Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

tisdag 8 mars 2016

Förlorad 2- Gud städerskan

Den gode herden modern ikon i grekisk stil av Fader Vladimir.
Lukasevangeliet 15: 8–10 Eller om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte en lampa och sopar hela huset och letar överallt tills hon hittar det? Och när hon har hittat det samlar hon väninnor och grannkvinnor och säger: Gläd er med mig, jag har hittat myntet som jag hade förlorat. På samma sätt, säger jag er, gläder sig Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig.”

Johannesevangeliet 10:7–10 Sedan sade Jesus: ”Sannerligen, jag säger er: jag är grinden in till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. Han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete. Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd.

Silas Marner är en gammal vävare som en gång blev lurad av hycklande "läsare", en fanatisk väckelserörelse, i en roman av George Eliot. Efter den besvikelsen flyttar han till en del av England där han inte har en enda släkting och lägger undan guldpengar som han får för sina utsökta tyger. Det blir hans nya trygghet, hans pensionsförsäkring i en tid när ingen hört talas om annat än att arbeta tills man stupar och sedan leva på släktingars nåd eller dö på fattighuset.  Så blir han bestulen på sitt lilla skrin med alla pengarna och börjar leta. För första gången tar han hjälp av byns folk för att leta upp pengarna. Så blir förlusten av pensionskassan början på ett nytt liv.

Jag tänker på Silas Marner när jag läser om Gud som en städerska. Kanske är myntet hon letar efter också hennes pensionsförsäkring, hon verkar ju bara ha grannar att bjuda på festen? Precis som Silas Marner vänder hon upp och ner på huset för att hitta myntet. En vardaglig bild. Vi har väl alla anordnat storstädning för att hitta en speciell ägodel även om vi sällan måste leta efter ett silvermynt på 60 gram för vår överlevnad. men Jesus jämför sig själv, Gud, med en mycket fattig städerska för vilken en drachmer betyder skillnaden på liv och misär.

Silas Marner blir bestulen på sin pensionsförsäkring och finner vänskap men städerskan hittar sitt mynt. I sökandet efter tjuven vinner Silas Marner vänskap. Tjuven som bara slaktar och förgör kan låtsas vara en vän men visar sig alltid vara en fiende till allt gott, fienden till alla hederliga städerskor och vävare. Jesus är den som skyddar vävare, städerskor och får med livet som insats. Han lägger sig själv i fårfållans öppning så han har full koll på vem som kommer och går. Så praktiskt om man flyttar sin hage för grinden är ju nyckelpositionen och måste hålla om man ligger där som grind blir fåren friare att hitta bete och lättare att beskydda på samma gång. Ett får på rymmen, en varg på väg in till dukat bord måste passera honom, de kan inte gå obemärkt förbi. 

Och ingen är så liten och värdelös, inte ens den som känner sig som en liten drachmer i världens proppfulla bankvalv där de flesta är större myntenheter, försvinner utan att Jesus märker det och ordnar eftersökning. Om jag känner mig som en värdelös liten tioöring så framställer Jesus Himmelriket som en plats som är som ett fattigt hushåll, där även ett sådant gammalt utgånget litet mynt har ett oändligt stort värde. Och när den människan, som känner sig precis så värdelös, blir återfunnen blir Himmelriket galet av glädje.Vilken städerska skulle bjuda grannarna på party när hon hittat en drachmer? Men Himmelriket är annorlunda, även det som av människor räknas ha lågt värde räknas där som det värdefullaste som finns och i Himlen är varje litet lamm värt en jättefest.

Kyrie ur Missa Luba, en kongolesisk mässa:

21 kommentarer:

  1. Kul med en ikon där jesus bär runt på en människa slängd över axlarna, har sett liknande men där bär han får =)

    Klaus var inne på något liknande igår, men blir lite tufft med en häst :P

    Kate kerr är ganska duktig på att beskriva att himlen är en intressant och skoj plats och man kan förstå att det blir ett stort party i himlen om någon väljer att bli en del av guds jätte familj, när syndaren vänder om =)

    https://www.youtube.com/watch?v=7XNKy2I8-MY

    Nu tillhör jag inte dom tråkiga som måste utredan vilka som är falska profeter ;) och tror man inte på kate att gud visat henne dessa ting så är hon om inte annat än en duktig konstnär som målar upp himlen bra ;)men tycker mig hört många nära döden resare som beskriver ungefär som hon så jag tror inte det är omöjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen gnostisk superhögtidlig himmel hon målar upp hursomhelst. Man har t.o.m bio i himlen, yay!

      Radera
    2. hehe..ja som hon säger i klippet någonstans måste ju inspirationen komma ifrån =) här nere bygger vi ju parker och vackra trädgårdar och ska man tro NDE resänererna mellan denna värld och himlen så finns det fulländade trädgårdar i himlen och vi gör det bästa att kopia skönheten och det vackra här nere.Vissa talar om musik som inte är av denna värld, men vi försöker här på jorden.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Ja jag gillar denna moderna ikon-variant=)

      Klaus vilken lycka att få se Jesus sådan han är. En gång har jag gjort det men då var jag vaken och fick Andens dop i mitt tonårsrum en vanlig kväll som jag aldrig glömmer han hade en mantel full med drömmar om Himmelriket som olika filmprojektioner av lyckliga människor, vuxna och barn och djur.

      Radera
    5. Intressant Klaus ,låter som något som var poppis för länge sedan när jag var en sökare =) astral kropp och resor utanför kroppen eller kanske klar/vaken drömmar när man vet att man sover.Jag hade en sådan klar dröm för många år sedan flög över något som liknade nordpolen med hav och isblock där nere och hade jättekul flög fritt i luften. swosch !!

      Sen har jag haft tilltal av gud ,förr bad jag och läste på nätet kolla videos och var väl ganska rådvill vad jag skulle göra här i livet,detta var väl 10-15 år sedan , fasnade och facinerades av ekologiska hus vackra trädgårdar ,odlingar. fick ett tilltal att detta är framtiden jag ser. Har varit mitt intresse sedan dess mitt kall av gud . men för 15 år sedan var det tämligen udda intresse. idag är det mer och mer mainstream som jag känner är en bekräftelse, fick nog en tår i ögat när jag hörde om det första universitetet som omplacerade sin aktier bort från olja och tänkte att då är man ju inte en gammal religös stolle i vart fall, som fantiserar ;)

      Radera
    6. Vilken vacker sak Alma..en mantel full med drömmar om Himmelriket =)

      Radera
    7. Ja det var en vacker upplevelse och storslagen. Skrev ner händelsen direkt men har tappat bort det jag skrev.

      Radera
    8. Jo, jag har också swoschat. Rädd ofta har jag dock fått en motvind som driver mig bakåt, bakåt. Det var först när jag började be om att få komma till en viss typ av plats som jag slutade blåsa baklänges.
      Jag tycker nog att flera av de där drömmarna varit "intelligenta" och att jag lärt mig saker som jag inte förstått tidigare. Och New-age-aktiga har de inte känts alls. Då skulle det ha varit rakt av mer jättekul och ego-prylar. Möjligtvis lite katolska då med åtminstone en grå limbo.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte alls negativ, men lite försiktig med slutsatserna.
    Under några år hade jag väldigt verkliga sanndrömmar där jag rätt ofta var i något som stämmer med "limbo" , några gånger var jag på väldigt otäcka ställen och några gånger nära himlen. Man kunde plocka små blommor och smaka på dem men jag vet inte om allt var i huvudet på mig eller i något större än mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast bearbetar men väl erfareneheter på detta sätt men jag tror ju att Anden finns i oss och kan leda oss rätt i drömmen. Minns ännu viktiga drömmar som lärt mig tala olika språk till exempel. Som om allt pluggande föll på plats en enda natt när jag drömmer på språket ifråga och sedan finns det där.

      Radera
    2. Jag tog bort den längre biten, men det verkar ändå som ni hann läsa om Jesus som den ljushåriga flickan med gul keps?

      Radera
    3. Jodå läste den Klaus, mitt långa svar är ju på din post om drömmar, astral resor och sådant =)

      Lars

      Radera
    4. Min äldste son berättade när han var kring två år gammal att han pratade med Gud och det lät som mormors röst "men hon pratade tyska". Påminner lite om din Jesus i gul keps tycker jag. Och Gud som Jesus framställde henom. Eller Gud i denna feministiska video som jag analyserade med mina elever igår, dagen till ära: https://youtu.be/ftXHKfbXeBM

      Radera
  4. Det ljusa håret och den gula kepsen motsvarade nog "glorian" tänker jag.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på bilder ser ju glorian ofta ut som en bredbrättad hatt.

      Radera
  6. Härligt Klaus, ja änglar har ju förmåga att ta olika gestalt, hur dom vill visa sig för människor. Bibeln säger i Hebreerbrevet 13:2 Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.

    Varför människor inte vetat tror jag för att änglar kan ta vanlig människoform, eller som skarpt lysande andliga varelser som en del Nära döden upplevare sett dom. Självklart kan ju jesus visa sig som en ljushårig flicka med gul keps, kanske är en mindre skrämmande gestalt än "lejonet av juda" som väl skulle skämma livet av vanligt folk =)

    SvaraRadera
  7. Lite om änglar, healande osv för den som orkar se

    https://www.youtube.com/watch?v=K1o_CK1Ob4A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Aslan är ju inget tamt lejon och han blir ju också ett lamm när Lucy och Edmund ska börja leva i sin värld och inet kan återvända till Narnia längre. Det är det slaktade lammet som är det mäktigaste tecknet på Guds närvaro och Guds kärleks oerhörda kraft.

      Radera