Featured Post

Läsa tillsammans

Nya testamentets flitigast förekommande textförfattare Paulus omvändes genom ett möte med Kristus på sin väg till Damaskus för att stoppa ...

onsdag 2 mars 2016

Syndens lön?

Äktenskapsbryterskan och Jesus av Pieter van Lint (1609-1690)
Lukasevangeliet 13: 1-5 Vid samma tillfälle kom några och berättade för honom om de galiléer vilkas blod Pilatus hade blandat med blodet från deras offerdjur. Då sade han: ”Tror ni att de var större syndare än alla andra i Galiléen, eftersom detta kunde hända dem? Nej, säger jag, men om ni inte omvänder er skall ni alla mista livet som de. Eller de arton som dödades när Siloatornet rasade, tror ni att de var större syndare än alla andra i Jerusalem? Nej, säger jag, men om ni inte omvänder er skall ni alla mista livet, precis som de.”

Johannesevangeliet 9: 1-12 Där Jesus kom gående fick han se en man som hade varit blind från födelsen. Lärjungarna frågade honom: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?” Jesus svarade: ”Varken han eller hans föräldrar har syndat, men Guds gärningar skulle uppenbaras på honom. Medan dagen varar måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta. Så länge jag är i världen är jag världens ljus.” Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon och sade: ”Gå och tvätta dig i Siloadammen.” (Siloa betyder utsänd.) Mannen gick dit och tvättade sig och kom tillbaka seende. Hans grannar och de som förut hade sett honom som tiggare sade: ”Är det inte han som satt och tiggde?” Några sade: ”Jo, det är han”, och andra: ”Nej, men han är lik honom.” Själv sade han: ”Det är jag.” Då frågade de: ”Hur öppnades dina ögon?” Han svarade: ”Han som heter Jesus gjorde en deg och strök den på mina ögon och sade åt mig att gå till Siloadammen och tvätta mig. Jag gick dit och tvättade mig, och sedan kunde jag se.” De frågade honom: ”Var är han?” Han svarade: ”Jag vet inte.”

Synden straffar sig själv, kanske de sa till den blindfödde och hans föräldrar. Här kommer Jesus in och rättar till missförståndet. Vad var det bästa för den blinde mannen i mötet med "han som heter Jesus", dvs han som heter hjälparen, frälsaren? Var det att få synen tillbaka eller att äntligen slippa skämmas. Att bespottarna, föraktarna och hånarna fick så de teg? Hur hittade han hem, blundade han för att känna igen sig? Sjöng han och föräldrarna Psaltaren 9 när han kom hem?

Jag vill tacka dig, Herre, av hela mitt hjärta,
vittna om alla dina under.
Jag vill jubla av glädje över dig
och lovsjunga ditt namn, du den Högste.
Ty mina fiender vek tillbaka,
de vacklade och gick under för din blick.
Du har dömt och skaffat mig rätt,
du satte dig på tronen, en rättvis domare.


Sven-David Sandström To See a World:

2 kommentarer:

  1. Man skulle kunna tolka det som att vissa i den judiska befolkningen hade en väldigt stark ödestro eller kanske rakt av fatalism, men verkar inte riktigt som jesus håller med i det, man ser något liknande i predikaren 9:11 som talar om att allt handlar om tid och lägenhet. kanske olyckliga omständigheter gener och liknande (om man ska fri tolka predikaren) men finns ju liknande i vår tid, minns en sydeuropeisk kvinna på tv som förklara ett barns plötsliga död med att det var "guds vilja"...som jag inte riktigt tror på att gud skulle vilja små bäbisars död snarare då olyckliga omständigheter som predikaren säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tror inte alls på en allsmäktig Gud i den bemärkelse som den kvinnan såg det. Jag tror ju som Predikaren och du att det finns otur och olycka och att Gud blir allt i alla till slut, men inte ännu.

      Kul att du såg denna post trots att blogger krånglar, den skulle förstås vara publicerad i går morse, vill ha ordning på mina fastekalendrar

      Radera